Jokin kumma vetää minut lähes päivittäin katsomaan
rippikirjoja Suomen
Sukuhistoriallisen yhdistyksen sivuilta. Yhdistyksen jäsenenä näen
pidemmälle ja enemmän, mutta vaikka näenkin vuoden 1899, siihen on yli 100
vuotta. Lienee aiheellista laatia lähiaikoina jonkinlainen kartta
tutkimussuunnistani. Säännöllisesti tätä lukeva ei voi olla huomaamatta, että koko ajan sekoilen
paikasta toiseen. Välillä olen 1500 - 1700 luvuilla voudinkirjoissa Karjalassa
ja sitten hetken päästä kuten tänään olen Hämeen sydämessä kirkonkirjoissa tutkimassa kylän
käsityöläisiä. Harharetkistä on toki hyötyä
opin kannalta, koska oma sukututkijan historiani vasta kovin lyhyt verrattuna
monen muun vuosikymmenien työhön. Kirjoittamalla tulee tehtyä myös pikku pätkä esityötä.
Muistan, kuinka sukututkimuksen peruskurssin opettaja Tuusulan
kansalaisopistossa Teuvo Ikonen puhui jännästä asioiden paikalleen
loksahtamisesta. Sitähän tämä kaikkinensa on. Löydän hetkessä oikeat sivut
kylineen ja taloineen. Kun sitten jätän asian hetkeksi lepäämään, yhtäkkiä
ilmaantuu jokin asia, joka yhdistää entiset tiedot uuteen tietoon.
Rengon Vehmaisten kylässä asui tuossa vuosisadan vaihteessa seuraavia
käsityöläisiä:
Kylän seppä
Johan Helenius oli lähtöisin Pusulasta, missä hän oli syntynyt 1855. Vaimo Hilma Pamilia Kallentytär oli
syntynyt 1859 Tammelassa. Heidän vanhin
lapsensa tytär Rosa Pamilia oli syntynyt Somerolla 1880. Toisin sanoen he
olivat kiertäneet useissa paikoissa ennen Renkoon tuloaan. Rengossa syntyi kolme lasta Lydia
Cecilia 1882, Hilda 1884 ja poika Arthur Brynolf 1893. Kaksi nuorinta
lasta kuoli pieninä. Erikoinen nimi tuo Pamilia, ensi kertaa näen sen.
Yllättävä yhteys omaan sukuuni
Huhtikuun alussa 1901 (2.4.1901) vihitään Rengossa
talonpoika Kaarle Fredrik Sydänmaa (Nålberg/Siukola/Saari) Vehmaisten kylästä sepäntytär Rosa Pamilia
Heleniuksen kanssa. Kaarle Fredrik on syntynyt
Daavid Heikinpoika Nålberg/Siukolan ja tämän Lopen Launosista olevan vaimon Amalia
Maria Joosefintytär Skyttälän poikana 1879.
Kaarle Fredrik sattuu olemaan isoisäni serkku ja oman isäni
pikkuserkku, sillä hänen isänsä Taavetti (David) on syntynyt 1853 Siukolan talossa isoisäni Kalle Kustaa
Siukolan (s. 1879) isän myös nimeltään Kalle Kustaa nuorempana veljenä 1853.
Heidän isänsä oli alkuperäiseltä nimeltään Heikki (Henric) Johan Davidinpoika Nålberg, mutta naidessaan Siukolan talon tyttären Leena Maria Juhontyttären hän siirtyi myös tämän sukuun ja Nålberg-nimi jäi pois. Se oli perua hänen isältään, joka oli tullut Janakkalan Irjalasta Nuoran torpasta pitäjän räätälimestariksi ja oli nainut Rengon Ahoisten Nikkilän isännän Kustaan tyttären Hedvigin. Olisiko Nålberg ollut erityisen sopiva räätälin nimeksi viitatessaan neulaan?
Taavetti oli sittemmin siirtynyt Sydänmaan Ilopakan isännäksi joskus
1870-luvulla naimisiin mentyään . Hänen
kaikki lapsensa ottavat jostakin syystä eri sukunimen. Tämä Kaarle Fredrik
näyttää tulevan myöhemmin esiin sukunimellä Saari. Sydänmaan nimellä suku myös jatkuu, mutta se
on myöhempien tutkimusteni asia. Isoisäni isä taas ei kuulemma koskaan suostunut ottamaan Siukola - nimeä.
Heidän isänsä oli alkuperäiseltä nimeltään Heikki (Henric) Johan Davidinpoika Nålberg, mutta naidessaan Siukolan talon tyttären Leena Maria Juhontyttären hän siirtyi myös tämän sukuun ja Nålberg-nimi jäi pois. Se oli perua hänen isältään, joka oli tullut Janakkalan Irjalasta Nuoran torpasta pitäjän räätälimestariksi ja oli nainut Rengon Ahoisten Nikkilän isännän Kustaan tyttären Hedvigin. Olisiko Nålberg ollut erityisen sopiva räätälin nimeksi viitatessaan neulaan?
Daavid Sydänmaan ja Amalia Marian haudan olin sattumalta bongannut Rengon vanhan hautausmaan vanhimmasta osasta, takanurkasta. |
Löydän isäni serkun Olavi I. Nikkilän aikanaan tekemästä sukututkimuksesta tämän
isäni pikkuserkun myöhemmät vaiheet ja
huomaan, että hän ja hänen vaimonsa ovat kuolleet kaukaisella 1950-luvulla, lapsuudessani. Ei mitään mielikuvia. Kaarle Fredrik 1950 ja Rosa Pamilia 1957.
Sitten olenkin jo ajassa, jonka muistan. Saaren perheeseen, Kaarle Fredrikin ja Rosan poikaan ja pojanpoikaan isäni piti yhteyksiä. Heitä asui samassa ja naapurikylässä. Ehkä tiesin silloin, että he ovat jotakin sukua, mutta lapsena se ei sen enempää kiinnostanut.
Sitten olenkin jo ajassa, jonka muistan. Saaren perheeseen, Kaarle Fredrikin ja Rosan poikaan ja pojanpoikaan isäni piti yhteyksiä. Heitä asui samassa ja naapurikylässä. Ehkä tiesin silloin, että he ovat jotakin sukua, mutta lapsena se ei sen enempää kiinnostanut.
Kun olin tämän kaiken kirjoittanut, ajattelin tarkistaa
viime kesäkuussa Rengon hautausmailla ottamiani kuvia. Olin sattumalta kuvannut lähes
sattumanvaraisesti niitä hautoja, joita esiintyy tässä kirjoituksessa. Siksi
olen liittänyt tähän myös Rosa Pamiljan ja Kallen (huomaa nimien käytetty
muoto) ja heidän poikansa Arvon hautojen kuvat.
Tiesin kyllä kuvaavani oman kyläni ihmisten hautaa, mutta noinkin läheinen
sukulaisuus ei juuri silloin tullut mieleeni.
Puuseppä
Maurits Wilhelm Lehtinen oli syntynyt paikkakunnalla 1851.
Vaimon hän oli löytänyt Lopella samana vuonna syntyneestä Amanda Maria
Kjällströmistä. He saivat 1872 – 1889
yhteensä 11 lasta, joista tuolla aikavälillä näyttää vain kaksi kuolleen. Yksi
pojista on saanut arvan n:o 11, joka liittyy Suomessa autonomian aikana 1878
säädetyn lain perusteella 1881
toteutettuun yleiseen asevelvollisuuteen. Miehet kutsuttiin kutsuntoihin sinä vuonna,
kun he täyttivät 22 vuotta. Mitä arvan numerot merkitsevät, sitä en tässä
yhteydessä ole vielä tutkinut.
Kylän räätälit
Wilhelm Sacklin oli syntynyt Lopella jo 1835 ja kuoli tarkasteluajanjaksona 1897.Toinen kylän räätäli oli samaa ikäluokkaa eli Rengossa 1834 syntynyt Erik Johan Nyman. Hänelle on merkitty kirjoihin vain vaimo renkolainen Eeva Helena Eerikintytär. Molemmat ovat tuossa vaiheessa olleet jo 70 ikävuoden paikkeilla.
Suutarit
Entinen suutari, leski Henrik Lindroos asui myös vielä kylässä. Hän oli syntynyt rengin poikana Hausjärvellä 1828. Hänen 1875 kuollut vaimonsa oli ollut häntä parikymmentä vuotta vanhempi, 1808 syntynyt Albertina Enokintytär. Heidät on vihitty 1849. Lopen Ourajoella syntynyt Albertina on ollut avioliittoon mennessään Rengon pitäjän räätälin Adolf Lundanin leski. Adolf Lundan oli kuollut edellisenä vuonna alle 40 vuoden iässä keuhkotautiin. 1850 oli syntynyt Henrikin ja Albertinan tytär Amanda Wilhelmiina äidin ollessa 42- vuotias. Toinen tytär Henrika syntyi 1854 ja oli jo 1889 muuttanut Lopelle. Saiko uusi käsityöläinen paikan avioitumalla lesken kanssa?
Kun tutkin lisää mennyttä aikaa, löydän, että Albertinalla oli ensimmäisen miehensä räätäli Adolf Lundanin kanssa useita lapsia, jotka ovat syntyneet 1830- 1840-luvuilla. Näiden, Otto Wilhelmin, Enokin, Adolf Fredrikin, Susannan ja Karlin kohtalot jätän tutkimatta.
Henrik Lindroos asui samassa taloudessa tyttärensä Amanda Wilhelmiinan Janakkalasta tulleen miehen Johan Johaninpojan kanssa. Heillä oli liuta lapsia, neljä poikaa suunnilleen samaa ikäluokkaa kuin minun lähistöllä asuva 1879 syntynyt isoisäni Karl Gustaf ja nuorimmaisena tytär Amanda. Suosittuja nimiä pojille oli näköjään Gustaf, Karl, Henrik ja Johan, nimiä, jotka oudosti ovat esillä edelleenkin myös sukuni nimissä.
Myöhemmin löysin yllättäen sanomalehtiarkistosta tekstin, joka saattaa valaista erään edellä mainitsemani henkilön tulevaisuutta. Adolf Lundan, mahdollisesti juuri entisen suutari Henrik Lindroosin vaimon Albertinan poika edellisestä avioliitosta olikin muuttanut paikkakunnalle ja hänen kuoltuaan pidettiin kesällä 1910 huutokauppa, jossa myytiin asuinhuone, riihi, karjalato ja talli. Ohessa ilmoitus Hämeen Voimasta 28.7.1910. Adolf Fredrik oli syntynyt 1.3.1841 Vehmaisten Rasissa.
Eskolan vanha talo, oman kotitalon pihaltä lähdettäessä ohitin tämän näkymän. Komea talo on jo aikoja sitten purettu. |
Kylän varsinainen suutari lienee kuitenkin ollut Janakkalassa 1869 syntynyt Johan Lehtonen, joka oli tullut Renkoon 1893 ja vihitty samana vuonna renkolaisen 1872 syntyneen Wilhelmiina Hellmanin kanssa. Johan Lehtoselle on näköjään kutsunnoissa osunut arpa n:o 20. He saivat neljä tytärtä ja yhden pojan. Siellä tyttärien joukossa on joukossa myös Lempi Maria, samanniminen kuin naapurikylässä Ahoisten Nikkilässä 1891 syntynyt isoäitini Lempi Maria Nikkilä, joka meni myöhemmin naimisiin edellä mainitsemani isoisäni Kalle Kustaan kanssa. Näitä omia isovanhempiani en koskaan tavannut, koska molemmat kuolivat jo kauan ennen syntymääni.
Kun sitten muuta etsiessäni selasin syntyneiden luetteloita ja näin nimen Lempi Maria, itse asiassa useampaan kertaan, mutta 22.11.1895 syntyi em. suutarin tytär. Olisiko hänen nimeensä vaikuttanut se, että hätäkasteen oli antanut pari päivää myöhemmin 24.11 Kalle Siukola eli isoäitini tuleva appiukko, jolla oli myös isänsä kautta sukulaisuussuhde isoäitini Lempin kotitaloon Ahoisten Nikkilään. Toisaalta nimi Lempi oli noihin aikoihin hyvin suosittu. Tämä suutarintytär Lempi Maria kuitenkin kuoli pian synnyttyään kuten kolme hänen jälkeensä syntynyttä lasta.
Muut kyläläiset
Käsityöläiset olivat aikoinaan tärkeitä henkilöitä omassa kyläyhteisössään. Vehmainen oli sen verran pieni kylä, että matkat kylän taloista toisiin eivät olleet pitkiä. Usein kuitenkin työt mentiin tekemään taloihin. Vaatteisiin käytettiin talon hankkimia kankaita, kenkiin omien eläinten nahkoja ja samalla hoidettiin koko talonväen tarpeet. Sepällä saattoi olla oma paja, mutta varmaan seppä haettiin paikalle isompiin taloihin.
Näin kaukaa on vaikea tavoittaa sen ajan käsityöläisten elämää, ammattikuntien merkitystä, miten oppipojaksi päästiin, kisälliaikaa ja mestarin arvon saavuttamista. Jonkinlaisen kuvan antaa oheinen historiikki Hämeenlinnan kaupungista, johon tuo käsittelemäni alue, noin 30 kilometrin päässä sieltä nykyään kuuluu. Löysin tietoa myös tuosta Hausjärvellä syntyneen Henrik Lindroosin elämästä Seppo Palanderin Hausjärven suutareista tekemästä sosiaalisesta sukututkimuksesta.Tässä linkki tekstiin. Huom. tässä kappaleessa olevat linkit eivät toimi enää (toim. huom. 23.11.2018)
Kylässä oli vielä 1950-luvulla joitakin näiden ammattien harjoittajia kuten suutari ja seppä. Heidän kuoltuaan käsityöläisten ”ammattikunnat” katosivat kokonaan maaseudulta maailman jo sitä ennen muututtua teollisuuden vaikutuksesta. Tämän päivän kylä näyttää muutenkin aivan toiselta kuin sata vuotta sitten.
Olisiko perunanistutusta vai perunankeruuta ennen muinoin. Taitaa juuri suutari Peltonen olla äärimmäisenä oikealla. |
Löytyykö lisää yhteyksiä?
Kun olin saanut tämän jutun eilen lähes julkaisukuntoon ja etsiskelin sopivia kuvia, jouduin lähtemään Tuusulan sukututkimuskerhon tilaisuuteen kuuntelemaan kansalaissodan vaikutuksista Keski-Uudellamaalla. Ja siellä liittyen samaan aiheeseen, mieleeni välähti kylän myöhempi suutari, jonka vielä itsekin muistan ja josta isäni kuvien joukossa on valokuvia. Jatkoin hänen taustojensa tutkimusta ja siinä hurahti taas aikaa oikein kunnolla.
Hänestä löytyy työväen museoiden arkistoissa muutama valokuva, joista laitan tähän linkin yhteen kuvaan. Kuvassa siis Etelä-Rengon työväen yhdistyksen jäsen Väinö Brynolf Peltonen seisoo punakaartin asepuvussa sapeli ja pistin kädessään. Sieltä löytyy myös muita valokuvia hänestä, joita halutessan voi selailla.
Seurasin sitten hiukan hänen syntyperäänsä miettiessäni, että liittyisikö se mahdollisesti näihin aiempiin käsityöläisiin. Tutkintani johti ensin hänen isäänsä Kalle Juhonpoikaan, joka Väinö Brynolfin syntyessä 1896 oli muonamiehenä kotitaloni naapurissa Eskolassa. Vuoteen 1899 päättyvään rippikirjaan oli jo kirjoitettu sukunimi, joita ilmeisesti tuohon aikaan otettiin jo ahkerasti käyttöön.
Kun Kalle Juhonpoika syntyi 1862 hänen isänsä Juho Nikolai Juhonpoika vastaavasti oli Siukolassa tilan vuokraajan (landesbonde) veljen ominaisuudessa. Olisiko sitten sen aikaisen Siukolan emännän Leena Maijan (syntynyt 1833) isä eli isoisäni isän Kallen äiti ( syntynyt 1851) jopa tälle sukua?Salapoliisin työtä tehdessäni joudun nimittäin jo Lopelle Haalan torppaan, jossa tuo Juho Nikolai oli syntynyt 1836. Tutkimus jääköön nyt siltä osin kesken.
Huh hoijaa, sukututkimuksen verkostot ovat moninaiset. Luettuna tekstini, se tuntuu jopa minusta itsestäni monimutkaiselta, mutta yritän kirjoittaa sen viitteineen vielä erikseen puhtaaksi, jotta voin sitä myöhemmin hyödyntää ja ymmärtää. Täytyy lisäksi muistaa, että aiemmin naisten
sukuja ei seurattu taaksepäin. Tätä periaatetta aiemmat sukututkijat ovatkin noudattaneet. Naiset on työnnetty historiassa sivuosaan, haamuksi ovenpieleen. Siukolan osalta nykyisen suvun katsottiin lähtevän Heikki Juho
Taavetinpoika Nålbergista, joka nai Siukolan tyttären. Minä seuraan kuitenkin kaikkia polkuja.
On taas aika palata Karjalan kannakselle, jossa talonpoikien elämä
kulkee pitkälti samalla tavalla. Tai sitten vaihteeksi aivan muihin juttuihin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti